W każdej grupie ekspertów wybierzecie lidera, który będzie
czuwał nad pracą całej grupy oraz będzie kontaktował się z nauczycielem. Podzielcie
pracę sprawiedliwie na miarę możliwości każdego z Was. Opracujcie harmonogram
realizacji zadań. W każdy poniedziałek
na konsultacjach lider przedstawi stopień zaawansowania prac. Wybierzcie osoby, które będą
wyszukiwały i sortowały interesujące was zagadnienia oraz osoby, które
wyszukane informacje opracują w postaci prezentacji multimedialnej. Przy wyborze
zadań i ich rozwiązywaniu starajcie się pracować w zespole.
Na przygotowanie zadania macie miesiąc czasu. Później
nastąpi prezentacja i ocena wyników Waszej pracy.
Zadanie
1
Ile par królików może spłodzić jedna para w ciągu roku, jeśli
- każda para rodzi nową parę w ciągu miesiąca,
- para staje się płodną po miesiącu,
- króliki nie zdychają?
Co ma wspólnego ciąg Fibonacciego z zadaniem o królikach?
Zbierzcie informacje na temat:
2. Co to jest ciąg, ciąg liczbowy, wyraz ciągu i jego wskaźnik, ciąg skończony i nieskończony, ciąg opisany rekurencyjnie?
3. Podajcie przykłady ciągów w otaczającej rzeczywistości.
4. Porównajcie notację stosowaną w przypadku funkcji liczbowej, na przykład zmiennej rzeczywistej z notacją ciągu o wyrazach w dowolnym zbiorze Z.
5. Zapoznajcie się z określeniem pojęcia ciąg monotoniczny i niemonotoniczny oraz nauczcie się badać monotoniczność ciągu.
6. Zbadajcie, czy jest również analogia w notacji monotoniczności funkcji i ciągu.
A gdyby matura była jutro?
- Przygotujcie zestaw zadań do rozwiązania na poziomie podstawowym i rozszerzonym, także w kontekście praktycznym, wraz z kluczem oceniania.
- Przygotujcie grę dydaktyczną lub aplikację na tablicę multimedialną, w której wykorzystacie własności ciągów.
- Przedstawcie w postaci animacji ciąg Fibonacciego z wykorzystaniem króliczków. Można użyć narzędzi w postaci prezentacji lub języka programowania.
Źródła:
https://pl.wikibooks.org/wiki/Matematyka_dla_liceum/Ci%C4%85gi_liczbowe/Poj%C4%99cie_ci%C4%85gu
https://pl.wikibooks.org/wiki/Matematyka_dla_liceum/Ci%C4%85gi_liczbowe/Poj%C4%99cie_ci%C4%85gu
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/129738/v/17/t/student-canon/m/iWaD6Kz5Lk
http://www.swiatmatematyki.pl/index.php?p=50
http://www.swiatmatematyki.pl/index.php?p=50
Odwrócona
lekcja na Blendspace.com
http://www.gify.net/cat-nauka-i-szkola-276.htm
Zadanie 2
Ogłoszenie
http://e-gify.pl/farmer.php
Zatrudnię
osoby na okres 21 dni do prac polowych. Pierwszego dnia płacę 10 zł, drugiego 20 zł, trzeciego
30 zł i tak dalej. Zleceniobiorca ponosi koszty amortyzacji narzędzi. Pierwszego dnia 1
gr, drugiego 2gr, trzeciego 4gr i tak dalej.
Tel.
777 777 777
http://www.gify.net/cat-nauka-i-szkola-276.htm
Zbierzcie informację na temat:
1. Co
to jest ciąg arytmetyczny? Od czego i jak zależy monotoniczność ciągu
arytmetycznego, co ty znaczy „arytmetyczny” dla ciągu arytmetycznego, jakim
wzorem wyrażamy dowolny wyraz ciągu i jaka jest geneza jego powstawania.
2. W
jaki sposób oblicza się sumę wyrazów ciągu arytmetycznego oraz jakie jest
uzasadnienie tego wzoru?
3. Jakie
jest zastosowanie ciągu arytmetycznego w życiu codziennym?
A gdyby matura była jutro?
- Przygotujcie zestaw zadań do rozwiązania na poziomie podstawowym i rozszerzonym, także w kontekście praktycznym, wraz z kluczem oceniania.
- Przygotujcie grę dydaktyczną lub aplikację na tablicę multimedialną, w której wykorzystacie własności ciągu arytmetycznego.
Źródła:
Odwrócona
lekcja na Blendspace.com
Zadanie 3
SMS-owy łańcuszek szczęścia
Jutro rano wyślij ten SMS do czterech osób. Wkrótce spotka Cię coś miłego. Nie przerywaj łańcuszka. Leszek J. przerwał i wypadły mu włosy. Te same włosy wyrosły dotąd łysemu Marcinowi K., który łańcuszka nie przerwał.
http://www.gify.net/cat-sms-i-wiadomosci-tekstowe-630.htm
SMS powyższej treści wysłał operator pewnej sieci do 100 swoich klientów. Przyjmijmy, że koszt wysłanej wiadomości wynosi 10 gr. Jaki dochód przyniesie łańcuszek szczęścia w 11 dniu trwania zabawy?
Zbierzcie informację na temat:
1. Co
to jest ciąg geometryczny? Od czego i jak zależy monotoniczność ciągu
geometrycznego, jak powstaje każdy wyraz następny z wyrazu bezpośrednio
poprzedniego, jakim wzorem wyrażamy ogólny wyraz ciągu i jaka jest geneza jego
powstawania.
2. W jaki sposób oblicza się sumę wyrazów ciągu geometrycznego w przypadku q równe 1 i q różne od 1?
3. Jakie
jest zastosowanie ciągu geometrycznego w życiu codziennym?
4. Przedstawcie
analogię między ciągiem arytmetycznym i geometrycznym.
A gdyby matura była jutro?
- Przygotujcie zestaw zadań do rozwiązania na poziomie podstawowym i rozszerzonym, także w kontekście praktycznym , wraz z kluczem oceniania.
- Przygotujcie grę dydaktyczną lub aplikację na tablicę multimedialną, w której wykorzystacie własności ciągu geometrycznego.
Źródła:
Odwrócona
lekcja na Blendspace.com
Zadanie 4
Oszczędzajmy, ale jak?
http://www.gify.net/cat-pieniadze-100.htm?page=3
Zbierzcie informację na temat:
1. Co
to jest wzrost i zanik wykładniczy i w jakich dziedzinach życia pojawiają się
przykłady takiego wzrostu?
2. Co
to jest kapitał początkowy, odsetki, stopa procentowa, kapitalizacja odsetek,
okres kapitalizacji, podatek Belki, oprocentowanie nominalne i oprocentowanie
efektywne?
3. Naucz
się stosować procent składany do obliczania przewidywanych zysków z lokat.
4. Naucz
się obliczać kapitał powstający w wyniku długoletniego oszczędzania.
A gdyby matura była jutro?
- Przygotujcie zestaw zadań do rozwiązania na poziomie podstawowym i rozszerzonym, także w kontekście praktycznym , wraz z kluczem oceniania.
- Przygotujcie grę dydaktyczną lub aplikację na tablicę multimedialną, w której wykorzystacie znajomość procentu składanego.
Źródła:
https://www.youtube.com/watch?v=MmXpM0aCbh8
https://pl.wikibooks.org/wiki/Matematyka_dla_liceum/Ci%C4%85gi_liczbowe/Procent_sk%C5%82adany,_oprocentowanie_lokat_i_kredyt%C3%B3w
https://pl.wikibooks.org/wiki/Matematyka_dla_liceum/Ci%C4%85gi_liczbowe/Procent_sk%C5%82adany,_oprocentowanie_lokat_i_kredyt%C3%B3w
Odwrócona
lekcja na Blendspace.com